Vi har bytt adress! Ni hittar oss numera på Linnégatan 48A (1 tr) i Stockholm

I takt med den digitala utvecklingen har allt fler människor möjligheten att arbeta hemifrån, i synnerhet de som driver eget bolag så som aktiebolag eller enskild firma. Många företag ger dessutom sina anställda möjligheten att arbeta helt eller delvis hemifrån, särskilt efter pandemin.

Så vad gäller när det kommer till hemmakontor, och vilka avdrag kan du göra? Att inreda och upprätthålla en arbetsplats hemma kommer såklart med en del kostnader och de senaste åren har många undrat över vilka utgifter man har rätt att dra av i deklarationen. Beroende på om du har aktiebolag eller enskild firma ser möjligheterna till att ta ut hyra eller göra avdrag för arbetsrum lite olika ut.

Det här gäller för att du ska kunna göra avdrag för hemmakontor

Det här gäller för att du ska kunna göra avdrag för hemmakontor

Skatteverket är återhållsamma när det kommer till deras regelverk kring arbetsplatser i bostaden. Men det är inte helt omöjligt att du har rätt till att göra avdrag för ditt hemmakontor. Det krävs att din arbetsgivare inte tillhandahåller en arbetsplats för dig och att det finns ett klart och tydligt behov av ett arbetsrum i bostaden. Kraven för detta rum är dessutom väldigt specifika.

Rummet i fråga får nämligen endast användas till att arbeta i. Arbetsrummet eller kontoret ska heller inte ingå i bostadsutrymmet, och helst av allt ska det vara helt avskilt från den övriga bostaden med en egen ingång. Är rummet inte avskilt från bostaden och med en egen ingång? Då krävs det att rummet är inrett på ett sådant sätt att det genom inredningen blivit en arbetslokal. Enligt Skatteverket ger vanliga kontorsmöbler ingen rätt till avdrag.

Om rummet däremot uppfyller alla de kraven ovan har du rätt att göra avdrag för ditt arbetsrum i hemmet. Du kan göra avdrag för exempelvis el och uppvärmning med mera. Du kan däremot inte göra avdrag för fasta avgifter, såsom elnätsavgiften. Du kan oftast även göra avdrag för möbler och andra inventarier i rummet, så länge rummet uppfyller kraven för ett avdragsgillt arbetsrum.

För dig som har egen firma är det dock enklare att göra avdrag för hemmakontoret. Har du egen firma kan du göra ett schablonavdrag även om du inte har ett avskilt arbetsrum. För hyresrätt eller bostadsrätt har du möjlighet att dra av 4 000 kronor per år och du som bor i villa kan dra av 2 000 kronor per år. Kravet för att kunna göra detta avdrag är dock att du ska jobba minst 800 timmar från kontoret hemma per år. Du kan även, istället för schablonavdraget, välja att göra avdrag för de faktiska kostnaderna. Läs mer om vad som gäller för dig som driver en enskild firma och vad som gäller om man driver aktiebolag när du vill hyra kontor eller lokal i din privata bostad!

Avdrag för möbler

Avdrag för möbler

Något som ofta kommer på tal när man pratar om större utgifter för hemmakontoret är självklart möbler. Har du kanske behövt köpa en ny skrivbordsstol, ett skrivbord eller en ny lampa till ditt hemmakontor? Tyvärr är detta inte något som du får göra avdrag för, om du inte uppfyller de tuffa kraven från Skatteverket för att få göra avdrag på arbetsrummet, som vi nämnde ovan.

Anledningen till dessa tuffa krav är att det är svårt att avgöra och dra gränsen för om exempelvis lampan eller stolen endast går att använda i arbetet. Det spelar tyvärr ingen roll för bedömningen om du faktiskt bara har använt möbeln i arbetet, du får oftast ett nej från Skatteverket ändå.

Avdrag för internet

Det är inte en omöjlighet att få ett internetavdrag, eftersom det trots allt är något som krävs i de flesta fall för att kunna jobba hemifrån. Men även här har Skatteverket en del krav för att internet ska vara avdragsgillt.

Internetuppkoppling i hemmet räknas oftast som en vanlig personlig levnadskostnad, och är därför inget som du automatiskt kan göra avdrag på. Det finns däremot ett undantag. Kan du visa att ditt arbete hemifrån kräver en väsentligt snabbare uppkoppling än den uppkoppling du haft tidigare till hemmet kan du ha rätt till avdrag för den kostnaden. Men här krävs det även att din arbetsgivare inte vill stå för den extra kostnaden.

Avdrag för frukt och kaffe

Kaffe, frukt och annat ätbart är något som många får gratis på en arbetsplats. Då kan man ju tycka att det rimligtvis ska vara avdragsgillt nu när många av oss jobbar hemma mycket. Tyvärr är inte fallet så. Du har ingen rätt att bli kompenserad för saker som du annars får gratis på arbetsplatsen, oavsett hur många koppar kaffe du behöver genom arbetsdagen.

Avdrag för kontor på annan plats än i hemmet

Avdrag för kontor på annan plats än i hemmet

Du som varken har ett kontor att gå till eller har plats hemma för att jobba kanske har behövt hyra ett kontor utanför din bostad? I så fall kan du ha rätt till avdrag. Men självklart finns det även krav i detta fall som du behöver uppfylla för att kunna göra avdrag.

Det krävs att det ska finnas ett behov för det, och det måste vara ett kontorsutrymme som är anpassat för dina arbetsuppgifter. Detta rum ska dessutom endast användas för arbete. Om du uppfyller dessa krav kan du ha rätt till avdrag för de kostnader du haft för att hyra rummet.

Sammanfattning

I takt med den digitala utvecklingen har allt fler fått möjligheten att arbeta hemifrån, speciellt de som driver eget bolag så som aktiebolag eller enskild firma. Många företag ger även sina anställda möjligheten att jobba helt eller delvis hemifrån, särskilt efter pandemin. Det är däremot inte helt lätt att uppfylla de krav från Skatteverket som behöver uppfyllas för att du ska få göra avdrag för hemmakontor.

För dig som har en egen firma är det dock enklare att göra avdrag för hemmakontoret. Du kan göra ett schablonavdrag även om du inte har ett avskilt arbetsrum. För dig som anställd kan det däremot vara svårare att uppfylla de krav som gäller för att få göra avdrag. Vi hoppas att du fått en bättre bild av vad det är som gäller kring avdrag för hemmakontor efter att ha läst denna blogg. Vill du veta mer om vad som krävs för avdrag för hemmakontor kan du gå in på Skatteverkets hemsida, eller kontakta oss på HQV!

Digital bokföring: Den moderna och effektiva metoden

Digital bokföring spar tid och underlättar för dig som tidigare har gjort mycket av redovisningsarbetet manuellt. Med digital bokföring får du förenklade processer, geografisk frihet och bättre tillgänglighet till information. Du slipper överfulla pärmar med papper,...

Tjänstepension: En grundläggande förmån för dina anställda

Innehållsförteckning Vad är tjänstepension? Varför bör arbetsgivare erbjuda tjänstepension? Vad innehåller en tjänstepensionsplan? Förmånsbestämd plan säkrar en viss pensionsnivå Premiebestämd plan sätts av i en försäkring Lyft värdet av det totala förmånspaketet...

Så hanterar du en bluffaktura

Svenska företag fortsätter att drabbas av problemet med falska fakturor och phishing. Metoden som används för bluffakturor går ut på att fakturan ska efterlikna ett riktigt företag eller myndighet för att vilseleda dig som mottagare. Genom att utnyttja andra...

Delägare i aktiebolag: Allt du behöver veta

När det kommer till delägare i aktiebolag har alla delägare samma skyldigheter och rättigheter, med vissa undantag. Här går vi igenom allt du behöver veta om delägarskap, från att ta in nya delägare och att köpa sig in i ett företag till att köpa ut delägare och vad...

Anställa personal: Detta ska du tänka på

Anställa personal är ett stort åtagande för en arbetsgivare, både sett från ett ekonomiskt, rättsligt och socialt perspektiv. Det är ett stort beslut att anställa personal och det finns en mängd lagar och regler som du behöver ha koll på och sätta dig in i. För en...

Digitalisering av företag

Dagens snabbföränderliga och digitala värld gör att fler och fler företag inser vikten av att digitalisera processer eller delar av verksamheten för att hänga med i utvecklingen. Digitaliseringen innebär en mängd nya möjligheter för företag, men vägen dit kan kännas...

Kontakta oss

Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter

Telefon

08-515 171 80

Email

info@hqvsthlm.se

Besöksadress & postadress:

Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM