Vi har bytt adress! Ni hittar oss numera på Linnégatan 48A (1 tr) i Stockholm

Konkurrensförbud i anställningsavtal är särskilt vanligt när det kommer till anställning av chefer i verksamheten. Detta i och med att man som chef bär stort ansvar och besitter mycket information kring verksamheten. Men vad betyder egentligen konkurrensförbud? Och vad händer om man bryter mot det?

Vad är konkurrensförbud?

Konkurrensförbud innebär att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet eller vara involverad på något sätt i en konkurrerande verksamhet. Det är framförallt i anställningsavtal som konkurrensklausuler är inkluderade. Men det kan även finnas med i samarbetsavtal eller aktieägaravtal.

Vanligtvis när det är inluderade i anställningsavtal handlar det om att man inte får starta ett konkurrerande företag eller ta anställning hos en konkurrent under eller efter man har slutat på företaget. Beroende på hur den är formulerad kan det innebära olika saker. Därför är det extra viktigt att man vid påskrift av anställningsavtalet går igenom vad som står i konkurrensförbudet så det inte blir några missförstånd längre fram.

Särskilda bestämmelser för konkurrensförbud gäller vid kollektivavtal. För att veta vad som gäller för dig kan du läsa i ditt kollektivavtal.

Lojalitetsplikt för anställda

När man skriver på ett anställningsavtal medföljer redan lojalitetsplikt. Med lojalitetsplikt får man som anställd inte vidta åtgärder som kan skada eller på annat sätt försvåra arbetsgivarens verksamhet. Enligt lagen är det din plikt som arbetstagare att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget.

Om det inte finns något konkurrensförbud måste man ändå enligt lojalitetsplikten diskutera med sin arbetsgivare om man vill påbörja deltidsanställning hos en konkurrent. Diskussionen med arbetsgivaren måste ske innan man påbörjar deltidsanställningen hos det konkurrerande företaget annars bryter man mot lojalitetsplikten.

Ytterligare är man som anställd under tystnadsplikt och får inte röja företagshemligheter till konkurrenter. Detta gäller även direkt efter en anställning har upphört. I och med att dessa redan finns med i en anställning bör man först överväga om en konkurrensklausul verkligen är nödvändig innan man inkluderar det i ett anställningsavtal.

Skälig tid för konkurrensförbud

För att ett konkurrensförbud ska anses giltigt måste det vara skäligt. I det beaktas flera olika saker. Bland annat kontrolleras det om företaget har hemligheter som behöver skyddas från konkurrenter och om informationen kan utnyttjas. Just därför är det vanligare att chefer som besitter mer finansiell information kring företaget och dess planer framöver har en konkurrensklausul inkluderat i anställningsavtalet.

Konkurrensförbudet måste också vara inom en rimlig tidsram. Du kan inte skriva att personen inte har rätt att ta arbete hos en konkurrent inom 10 år. Detta anses som oskäligt. I de flesta fall har domstolen satt den högsta skäliga tiden på 2 år. Att begränsa en hel marknad kan även göra konkurrensförbudet oskäligt. Det är därför bättre att begränsa det till ett par få konkurrenter som den anställde inte får gå till inom den satta tidsramen.

Ersättning till anställda vid konkurrensförbud

Om man inkluderar ett konkurrensförbud i ett anställningsavtal erbjuds normalt ersättning i utbyte mot att personen inte ska involvera sig i konkurrerande verksamhet under skälig tid. Ersättningen som erbjuds kan variera men brukar normalt ligga runt 60% av lönen. Alternativt till ersättning kan det också handla om avgångsvederlag eller anställningsförmåner som den anställde får vid avgång.

Vad händer om man bryter konkurrensförbudet?

Skulle man bryta mot konkurrensförbudet kan man bli skyldig att betala skadestånd, så kallat vite. För att man ska behöva betala skadestånd måste detta finns avtalat sedan tidigare antingen muntligt eller skriftligt i anställningsavtalet. Normalt sett brukar skadeståndet ligga på 3-6 månadslöner. Skulle man bryta mot konkurrensförbudet upprepade gånger kan man behöva betala skadeståndet flera gånger till arbetsgivaren.

Sammanfattning

Summa summarum är det viktigt att båda parter är med på vad som avtalat i konkurrensförbudet. Detta för att förhindra eventuella missförstånd eller tvister som kan tänkas uppstå. Har du fler frågor kring anställningsavtal eller behöver hjälp med ditt företags ekonomi? Tveka inte på att kontakta oss!

Avdrag för hemmakontor: Så fungerar det

I takt med den digitala utvecklingen har allt fler människor möjligheten att arbeta hemifrån, i synnerhet de som driver eget bolag så som aktiebolag eller enskild firma. Många företag ger dessutom sina anställda möjligheten att arbeta helt eller delvis hemifrån,...

Digital bokföring: Den moderna och effektiva metoden

Digital bokföring spar tid och underlättar för dig som tidigare har gjort mycket av redovisningsarbetet manuellt. Med digital bokföring får du förenklade processer, geografisk frihet och bättre tillgänglighet till information. Du slipper överfulla pärmar med papper,...

Tjänstepension: En grundläggande förmån för dina anställda

Innehållsförteckning Vad är tjänstepension? Varför bör arbetsgivare erbjuda tjänstepension? Vad innehåller en tjänstepensionsplan? Förmånsbestämd plan säkrar en viss pensionsnivå Premiebestämd plan sätts av i en försäkring Lyft värdet av det totala förmånspaketet...

Så hanterar du en bluffaktura

Svenska företag fortsätter att drabbas av problemet med falska fakturor och phishing. Metoden som används för bluffakturor går ut på att fakturan ska efterlikna ett riktigt företag eller myndighet för att vilseleda dig som mottagare. Genom att utnyttja andra...

Delägare i aktiebolag: Allt du behöver veta

När det kommer till delägare i aktiebolag har alla delägare samma skyldigheter och rättigheter, med vissa undantag. Här går vi igenom allt du behöver veta om delägarskap, från att ta in nya delägare och att köpa sig in i ett företag till att köpa ut delägare och vad...

Anställa personal: Detta ska du tänka på

Anställa personal är ett stort åtagande för en arbetsgivare, både sett från ett ekonomiskt, rättsligt och socialt perspektiv. Det är ett stort beslut att anställa personal och det finns en mängd lagar och regler som du behöver ha koll på och sätta dig in i. För en...

Kontakta oss

Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter

Telefon

08-515 171 80

Email

info@hqvsthlm.se

Besöksadress & postadress:

Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM