Vi har bytt adress! Ni hittar oss numera på Linnégatan 48A (1 tr) i Stockholm

Hur mycket ska man betala i skatt vid företagsförsäljning? Skatten du får betala efter en försäljning kan ligga mellan 20-57% och beror främst på vad du tänker att göra med kapitalet efter du har sålt företaget. Beroende på vad du väljer att göra med pengarna kommer olika skattekonsekvenser uppstå. I denna blogg kommer vi gå igenom 5:25 regeln och vad du bör tänka på för att undvika en hög vinstskatt.

5:25 regeln

“Karensbolag” eller “trädabolag” är andra vanliga namn på 5:25 regeln. 5:25 regeln kan gälla för dig som driver fåmansbolag och kan tillämpas om man väljer att inte vara verksam i bolaget i 5 år. D.v.s avkvalificera ditt aktieinnehav. Beskattningen blir efter 5 hela kalenderår 25%. 

För att räknas som icke verksam i bolaget får man inte utföra något jobb i verksamheten. Du får inte heller bedriva en liknande verksamhet i ett annat bolag. Närstående personer som äger minst 30% av aktierna får inte heller vara aktiva i verksamheten för att aktierna ska vara avkvalificerade. 

Under tiden (5 år) som bolaget är i “träda”, eller vilande som det också heter, kan man som ägare lyfta utdelning med schablonbelopp som kommer att beskattas med 20%. Schablonbeloppet för utdelningen är 2,75 inkomstbelopp. Inkomstbeloppet för 2022 är 187 550 kr. Kom ihåg att schablonbeloppet utgår från ägarens andel i bolaget.

Starta holdingbolag vid försäljning av företaget

Det första du måste göra för att kunna använda dig av 5:25 regeln vid företagsförsäljning är att starta ett nytt bolag, ett holdingbolag. Nästa steg är att sälja aktierna från fåmansbolaget till holdingbolaget. Som aktieägare har du rätt att sälja dina aktier för ett underpris till ditt holdingbolag. Holdingbolaget kan sedan sälja aktierna i rörelsebolaget vilket gör utdelning och vinster på näringsbetingade aktier skattefria för holdingbolaget. När holdingbolaget har varit i träda i 5 år kan du sedan tillgodogöra dig vinsten och betala 25% skatt.

Värt att tänka på om du vill lägga ditt bolag i “träda”

Om man planerar att lägga sitt bolag i träda måste man vara uppmärksam så man inte gör några misstag och måste betala en högre skatt på vinsten som gjorts i bolaget. Den största fallgropen är att man är aktiv i verksamheten genom att man startar ett nytt företag inom samma bransch. Det är inte bara du som aktieägare som kan hamna under paraplyet och måste akta sig för att inte vara aktiv i bolaget. Närstående får inte heller under perioden bolaget ligger i träda starta ett liknande bolag. Pengar får inte heller föras över från bolaget som ligger i träda till en ny verksamhet.

 Bästa sättet att undvika fallgropar är att vända sig till en revisor eller skattejurist som kan hjälpa dig besvara frågor relaterade vilande bolag.

Vad är ett fåmansföretag?

Enligt Skatteverket är ett fåmansföretag ett aktiebolag eller ekonomisk förening där 4 eller färre aktieägare äger mer än 50% av rösterna i bolaget. Närstående räknas samman som en aktieägare i bolaget. För att en aktie ska vara kvalificerade måste en aktieägare eller hens närstående vara aktiv i bolaget. För att anses aktiv måste man vara verksam i företaget i betydande omfattning. D.v.s. ha en betydande roll för bolagets vinstgenerering.

Vilka anses som närstående?

En närstående är en juridisk eller fysisk person som är släkt eller har rättsliga band med ett bolag/aktieägare vilket skapar möjligheten till inflytande över bolagets beslutstagande och strategier. Följande räknas som närstående:

  • Maka/make/sambo
  • Registrerad partner
  • Föräldrar

Även barn och deras makar/sambo/registrerade partner räknas som närstående.

Sammanfattning

Har du frågor eller behöver rådgivning kring 5:25 regeln eller företagsförsäljning är du varmt välkommen att kontakta oss på HQV. På HQV erbjuder vi professionell rådgivning där vi vägleder dig genom hela processen för att du ska kunna nå den bästa möjliga lösningen.

Vad kostar en anställd?

Det finns en del kostnader när det kommer till att anställa personal, men vad kostar egentligen en anställd, förutom lönekostnaden? Ofta innebär en ny anställd även nya möjligheter för ditt företag, men innan du anställer är det bra att fundera över vilka kostnader...

Bli en attraktiv arbetsgivare med en tydlig pensionspolicy

Genom att ha en tydlig pensionspolicy kan du som arbetsgivare skapa trygghet, attrahera talanger och bidra till hållbarhet. Det finns goda möjligheter att visa på ansvar för både medarbetare och samhället i stort. I denna artikel går vi igenom vad en pensionspolicy är...

Avdrag för hemmakontor: Så fungerar det

I takt med den digitala utvecklingen har allt fler människor möjligheten att arbeta hemifrån, i synnerhet de som driver eget bolag så som aktiebolag eller enskild firma. Många företag ger dessutom sina anställda möjligheten att arbeta helt eller delvis hemifrån,...

Digital bokföring: Den moderna och effektiva metoden

Digital bokföring spar tid och underlättar för dig som tidigare har gjort mycket av redovisningsarbetet manuellt. Med digital bokföring får du förenklade processer, geografisk frihet och bättre tillgänglighet till information. Du slipper överfulla pärmar med papper,...

Tjänstepension: En grundläggande förmån för dina anställda

Innehållsförteckning Vad är tjänstepension? Varför bör arbetsgivare erbjuda tjänstepension? Vad innehåller en tjänstepensionsplan? Förmånsbestämd plan säkrar en viss pensionsnivå Premiebestämd plan sätts av i en försäkring Lyft värdet av det totala förmånspaketet...

Så hanterar du en bluffaktura

Svenska företag fortsätter att drabbas av problemet med falska fakturor och phishing. Metoden som används för bluffakturor går ut på att fakturan ska efterlikna ett riktigt företag eller myndighet för att vilseleda dig som mottagare. Genom att utnyttja andra...

Kontakta oss

Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter

Telefon

08-515 171 80

Email

info@hqvsthlm.se

Besöksadress & postadress:

Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM