Hur mycket ska man betala i skatt vid företagsförsäljning? Skatten du får betala efter en försäljning kan ligga mellan 20-57% och beror främst på vad du tänker att göra med kapitalet efter du har sålt företaget. Beroende på vad du väljer att göra med pengarna kommer olika skattekonsekvenser uppstå. I denna blogg kommer vi gå igenom 5:25 regeln och vad du bör tänka på för att undvika en hög vinstskatt.

5:25 regeln

“Karensbolag” eller “trädabolag” är andra vanliga namn på 5:25 regeln. 5:25 regeln kan gälla för dig som driver fåmansbolag och kan tillämpas om man väljer att inte vara verksam i bolaget i 5 år. D.v.s avkvalificera ditt aktieinnehav. Beskattningen blir efter 5 hela kalenderår 25%. 

För att räknas som icke verksam i bolaget får man inte utföra något jobb i verksamheten. Du får inte heller bedriva en liknande verksamhet i ett annat bolag. Närstående personer som äger minst 30% av aktierna får inte heller vara aktiva i verksamheten för att aktierna ska vara avkvalificerade. 

Under tiden (5 år) som bolaget är i “träda”, eller vilande som det också heter, kan man som ägare lyfta utdelning med schablonbelopp som kommer att beskattas med 20%. Schablonbeloppet för utdelningen är 2,75 inkomstbelopp. Inkomstbeloppet för 2022 är 187 550 kr. Kom ihåg att schablonbeloppet utgår från ägarens andel i bolaget.

Starta holdingbolag vid försäljning av företaget

Det första du måste göra för att kunna använda dig av 5:25 regeln vid företagsförsäljning är att starta ett nytt bolag, ett holdingbolag. Nästa steg är att sälja aktierna från fåmansbolaget till holdingbolaget. Som aktieägare har du rätt att sälja dina aktier för ett underpris till ditt holdingbolag. Holdingbolaget kan sedan sälja aktierna i rörelsebolaget vilket gör utdelning och vinster på näringsbetingade aktier skattefria för holdingbolaget. När holdingbolaget har varit i träda i 5 år kan du sedan tillgodogöra dig vinsten och betala 25% skatt.

Värt att tänka på om du vill lägga ditt bolag i “träda”

Om man planerar att lägga sitt bolag i träda måste man vara uppmärksam så man inte gör några misstag och måste betala en högre skatt på vinsten som gjorts i bolaget. Den största fallgropen är att man är aktiv i verksamheten genom att man startar ett nytt företag inom samma bransch. Det är inte bara du som aktieägare som kan hamna under paraplyet och måste akta sig för att inte vara aktiv i bolaget. Närstående får inte heller under perioden bolaget ligger i träda starta ett liknande bolag. Pengar får inte heller föras över från bolaget som ligger i träda till en ny verksamhet.

 Bästa sättet att undvika fallgropar är att vända sig till en revisor eller skattejurist som kan hjälpa dig besvara frågor relaterade vilande bolag.

Vad är ett fåmansföretag?

Enligt Skatteverket är ett fåmansföretag ett aktiebolag eller ekonomisk förening där 4 eller färre aktieägare äger mer än 50% av rösterna i bolaget. Närstående räknas samman som en aktieägare i bolaget. För att en aktie ska vara kvalificerade måste en aktieägare eller hens närstående vara aktiv i bolaget. För att anses aktiv måste man vara verksam i företaget i betydande omfattning. D.v.s. ha en betydande roll för bolagets vinstgenerering.

Vilka anses som närstående?

En närstående är en juridisk eller fysisk person som är släkt eller har rättsliga band med ett bolag/aktieägare vilket skapar möjligheten till inflytande över bolagets beslutstagande och strategier. Följande räknas som närstående:

  • Maka/make/sambo
  • Registrerad partner
  • Föräldrar

Även barn och deras makar/sambo/registrerade partner räknas som närstående.

Sammanfattning

Har du frågor eller behöver rådgivning kring 5:25 regeln eller företagsförsäljning är du varmt välkommen att kontakta oss på HQV. På HQV erbjuder vi professionell rådgivning där vi vägleder dig genom hela processen för att du ska kunna nå den bästa möjliga lösningen.

Hur fungerar konkurrensförbud?

Konkurrensförbud i anställningsavtal är särskilt vanligt när det kommer till anställning av chefer i verksamheten. Detta i och med att man som chef bär stort ansvar och besitter mycket information kring verksamheten. Men vad betyder egentligen konkurrensförbud? Och...

Bör man ha advisory board eller styrelse?

Som företagare ställs man inför många vägskäl där man måste fatta beslut om verksamhetens utveckling. I situationer som dessa kan en styrelse eller advisory board ha en stor betydelse. Men vad ska man välja? Är det bättre med en styrelse eller en advisory board? Det...

Vad gör en styrelseledamot?

Vad innebär det att ta sig an arbetet som en styrelseledamot? Att arbeta som styrelseledamot kan vara både utvecklande och givande. I denna artikel kommer vi gå närmare in på vilka krav som ställs för att man ska kunna vara en styrelseledamot, ansvar som medkommer...

Fördelar med tidrapportering på företaget

Skapa ordning och reda på företaget med smart tidrapportering. Att behöva tidsredovisa sin arbetsdag kan upplevas som ett onödigt moment i arbetsdagen. Speciellt när man har fullt upp som det är. Men det många inte tänker på är hur det faktiskt kan påverka ens...

Starta dotterbolag

Håller din verksamhet på och expanderar eller vill du starta en ny verksamhet inom ett annat område? Då kan dotterbolag vara ett alternativ för dig. Att starta ett dotterbolag kan medföra många fördelar och ge dig som företagare möjlighet att dela av verksamheten i...

Vad är revision?

Vad är revision och vad innehåller en revisionsberättelse. Många blandar ihop revision med redovisning. En revision är en granskning av företagets ekonomiska rapporter och redovisning är en sammanställning av ett företags ekonomiska rapporter. Det är alltså revisorns...

Kontakta oss

Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter

Telefon

08-515 171 80

Email

info@hqvsthlm.se

Besöksadress & postadress:

Linnégatan 26, (4 tr.)
114 47 STOCKHOLM